Het is geen verrassing voor wie mij een beetje kent, maar ik ben een vrij kritiekloos fan van Marc Jacobs sinds zijn grunge-collectie voor Perry Ellis in 1992 (waarvoor hij ontslagen werd, want hij was iets te vroeg met deze trend, zodat niemand snapte wat die dure gerafelde kleding op de catwalk deed). Het was dan ook een klein hoogtepunt (understatement!) toen ik hem eindelijk, 20 jaar later, mocht interviewen voor ELLE. En ook nog alleen in zijn showroom mocht ronddwalen (klik hier voor de geweldig amateuristische foto’s die ik daar maakte).
Helemaal kritiekloos ben ik nu ook weer niet, want ik vind al jaren dat zijn goedkopere Marc by Marc Jacobs-lijn er maar een beetje bij bungelt en weinig lust opwekt (bij mij dan) – afgezien van de tassen, want die overziet accessoireontwerpster Katie Hillier al meer dan tien jaar en zijn bang for your buck.
Dit wordt een spannend weekje voor Marc en zijn team, want dit is het eerste seizoen, post-Louis Vuitton, dat hij zich alleen op zijn eigen labels heeft hoeven concentreren. En die extra tijd heeft hij benut om even flink de bezem door Marc by Marc Jacobs te halen én om er wat extra hulp bij te halen. Katie Hillier kreeg een promotie, en is nu ook creative director van het label geworden, en daarbij is Luella Bartley, wier eigen lijn helaas in 2009 failliet ging, aangesteld als design director. Een Brits dream team, dat op Marcs eigen website alvast in het zonnetje wordt gezet middels het interview dat WWD met de twee vrouwen had (en waaruit ook onderstaande foto afkomstig is).
Morgen (dinsdag) is de eerste show van de nieuwe Marc by Marc Jacobs – ik ben benieuwd en hoop stiekem dat het nou ook weer niet al te leuk wordt, want anders moet ik dit najaar zoveel geld wegdragen naar de Marc-winkel in de Utrechtsestraat.